NEM VAGY EGYEDÜL - Mentálhigiénés honlap -
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
SEGÍTŐ HELYEK
 
Menü
 
Richard Bach
 
Olvasmányfeldolgozások
 
Angyalok
 
Nézelődők száma
Indulás: 2006-01-15
 
Lazulj el....
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Videótréning módszer 1

I. Családi videotréning

 

1. A módszer keletkezésének története

 

A hetvenes évek közepén egy, nehezen kezelhető gyerekek számára fenntartott bentlakásos intézményben a munkatársak mélyrehatóan foglalkoztak azzal a kérdéssel, hogyan tudnák a gyerekek külső szociális környezetét, például a hozzátartozókat az intézményben folyó kezelésbe intenzívebben bevonni. Az idő tájt a szakirodalomban éppen tárgyal rendszerszemléletű megközelítés alátámasztotta ezeket a megfontolásokat. E gondolatok a gyakorlatban kísérleti lakócsoportok kialakításához és beindításához vezettek. A pedagógusokat az újonnan induló lakócsoportokban arra kérték, hogy egy esetfelelősi rendszert alakítsanak ki, valamint építsék ki és ápolják a külső kapcsolatokat, például a családdal vagy az iskolával. Ez a rendszer magában foglalta az egyes gyermekek gondozását csakúgy, mint a családi és intézményi kontextusok kézben tartását. A gyors siker nyomán a külső kapcsolatfelvétel lehetőségét a rákövetkező két évben bővítették, és széles körben kipróbálták. Az esetfelelősi rendszerből adódó másik gondolat egy napközi kialakítása volt. A szülőknek aktívan részt kellett venni a kezelési folyamatban. Elkezdték tudatosan alkalmazni a verbális és nonverbális kommunikációt. C. Trevarthen videofelvételek segítségével vizsgálta az anya és gyereke közötti „első kapcsolatot”, illetve a kapcsolaton belüli spontán interakciókat. Képről képre elemezte a felvételeket, és azt állította, hogy a babák a nonverbális kommunikáció révén az első pillanattól kezdve irányítják a kapcsolatot. Akkoriban az az elképzelés uralkodott, miszerint a pedagógusok viselkedésének hatnia kell a  gyerekek kapcsolati készségeire, valamint mintául kell szolgálnia szülők számára. Néhány évnyi sikeres munka után, a jelentkezők számának folyamatos növekedése miatt bővítették a napközik. Egyre gyakrabban jelentkeztek kisgyereke családik, akiket a pedagógusok otthonukban kerestek fel a kamerával. Egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a „felvételekkel és az elemzéssel a gyerekeknek és a szülőknek egyaránt lehet segíteni. 1985-ben egy külön alapítvány jött létre Orion néven a módszer továbbfejlesztésére. A holland Szociális, Egészségügyi és kulturális Minisztérium megbízásából az Orion-módszer alapján 1985-től öt kísérleti projektet valósítottak meg. „Családi videotréning: a segítséget ott kell nyújtani, ahol a leginkább szükség van rá.” (1988. október).

 

2. A családi videotréning általános jellemzői

 

  • A videotréning a család otthonában történik.
  • A családban élő gyerekek 12 évnél fiatalabbak.
  • Az aktuálisan átélt és az itt és most jelentkező nevelési kérdésekhez kapcsolódik.
  • A szülők segítségkéréséhez kapcsolódik.
  • Rugalmasan igazodik a szülők számára is érthető, elérhető és rövidtávú célokhoz.
  • A videó, mint eszköz alkalmazása áll a középpontban.
  • A hangsúly eleinte a videofelvételek segítségével történő pozitív visszajelzésen (video feedback) van. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek és a szülők közti interakciók pozitív pillanatait emeljük ki.
  • A tréner és a szülő együtt alakítják a visszajelző ülést.
  • A tréner része lesz a családban zajló folyamtoknak.
  • A tréner feladata a szülők aktivizálása és nem a kompenzálás.
  • Rendszerszemléletű ismeretekre támaszkodik.
  • Alkalmazható olyan sokkproblémás családoknál is, ahol komoly nevelési nehézségek vannak, és egy vagy több gyereket a családból történő kiemelés veszélye fenyeget.

 

2.1 Javallatok, ellenjavallatok és célkitűzések

Javallatok, a videotréning alkalmazásának általános feltételei:

  • A család vagy más olyan elsődleges rendszer részvétele, amelyben ésszerű mértékben jelen van a kötődés és a kontinuitás, és a rendszer határai felismerhetőek.
  • Az érintett személyek hajlandók arra, hogy a nevelői magatartásukra reflektálnak, és azt szeretnék, hogy a gyerekkel való kapcsolatuk pozitívan változzon.
  • A családban élő gyerekek életkora 0-12 évig változhat. 12 éves korig túlnyomórészt a szülők felelősek a családtagok közötti kommunikációért és interakcióért, ezért a videotréningben és különösen a visszajelző üléseken a szülők állnak a figyelem középpontjában.

 

Ellenjavallatok, nem alkalmazható a videotréning:

  • Olyan szülőknél, akik gyereküket alapvetően és megmásíthatatlanul elutasítják.
  • Olyan szülőknél, akik alapvetően és következetesen elutasítják a segítséget.
  • A gyermek(ek) számára szélsőségesen fenyegető családi helyzetekbe, pl. gyermekbántalmazás.
  • A szülőknek olyan személyiség problémájuk van, ami a konstruktív együttműködést kizárja.
  • Olyan szülőknél, akiknek nem áll módjukban a megbeszélt időpontokat folyamatosan betartani.

 

 

Célkitűzések, egyéni erőforrások (újra)aktivizálása

  • Pozitív kapcsolatok erősítése, ami lehetővé teszi a sikeres nevelés és az egészséges szocioemocionális fejlődést.
  • Fejleszti és aktivizálja a probléma megoldási képességet.

 

3. Családi videotréning filozófiája

 

  1. A nevelés (erőforrások fejlesztése)
  2. Kommunikáció
  3. Interakció

 

A nevelést és a kommunikációt nem lehet egymástól függetlenül szemlélni, mivel a nevelés a kommunikáció révén valósul meg. A kommunikációs és nevelési problémák megoldás-orientált megközelítésében az interakció játssza a legfontosabb szerepet, tehát:

    • az interakció köti össze a nevelést és a kommunikációt
    • az interakció teszi láthatóvá a kapcsolatot
    • az interakció teremti meg a pozitív változás lehetőségét.

 

Az interakció központi helyet foglal el videotréning filozófiájában, mivel a kommunikációs rendszeren belüli szülőket és gyerekeket egymást kölcsönösen befolyásoló és interakcióban álló személyeknek tekinti. A nevelési helyzetet a kölcsönösség jellemzi. Kulcsfogalmak: a kölcsönös elfogadás és az elismerés, valamint az empátia és a bizalom. A szülők és a gyermekek egyaránt fejlődnek, a nevelés felelőssége a szülőkre van hagyva. A szülők olyan feltételeket biztosítanak, amelyben a gyerek megtapasztalja:

  • a biztonságot, a „megtehetem” értelmében,
  • a kompetenciát, a „meg tudom csinálni” értelmében,
  • az autonómiát, a „magam meg tudom csinálni” értelmében.

 

Ezzel támogatják a gyermek személyiségfejlődését.

3.1 A családi videotréning alapelvei

1. A módszer középpontjában a szülő-gyermek interakció során kialakuló sikeres kommunikáció áll

Nem az a feladat, hogy a szülőket a problémás viselkedéssel szembesítsék, hanem empátiás megértés és figyelem révén bizalmi légkört alakítsanak ki, a szülő kérése nyomán értse meg, miben van szüksége segítségre. Változás akkor következik be, ha a szülők a pozitív kommunikációt lehetővé tevő viselkedésüket a videofelvételen felismerik, így az a tudatos reflexió révén fokozatosan elmélyülhet és bővülhet.

 

2. Minden gyermek kezdeményezi a kapcsolatot

A kapcsolat felvételére irányuló kezdeményezést tehát nem csak a felnőttől indul, hanem sokkal inkább a szülők és gyermek közötti kölcsönös kapcsolatban jelenik meg.

 

3.  A szülői segítségkérés a gyermekkel való jó kapcsolat iránti vágyat fejezi ki

A segítségkérés proaktív cselekvés, mely magában hordozza pozitív változás iránti vágyat.

 

 

 

4. A családi videotréning célja a szülők és gyermek kommunikációs lehetőségeinek bővítése saját természetes környezetükben

Az interakció során a sikeres kommunikáció áll a középpontban.

 

5. A jó interakciós légkört tekintjük a gyermek egészséges, szociálisé s emocionális fejlődésének alapjának

A nevelés egyik célja a gyermek személyiségfejlődésének elősegítése.

 

6. A videó, mint visszajelző eszköz, hozzásegít ahhoz, hogy a fent említett 5 kiindulópontot a gyakorlatban megvalósítsuk

A videó felvételek segítségével a kommunikációs helyzeteket vizuálisan megfigyelhetjük, utólag elemezhetjük és visszajelzést adhatunk.

 

7. A tréner pozitív és aktivizáló magatartása alapvetően fontos ahhoz, hogy a segítségnyújtás sikeres legyen

A tréner a videotréning kezdeti szakaszában világosan felismeri a problémát, amit a család átél. A felismerés révén a szülők úgy érzik, nehéz helyzetükbe megértik őket. Ez egyben lehetőséget teremt arra, hogy a családdal együtt pozitív viselkedésű alternatívákat tudjanak kidolgozni. Ennek célja nem egyszerűen csak az, hogy a szülők igyekezzenek megváltoztatni kommunikációjukat, inkább arról van szó, hogy ezzel párhuzamosan a szülők önbecsülésének annyira meg kell erősödnie, hogy képesnek érezzék magukat önerejükből a rossz körforgás megtörésére.

 

A videotréning így az önértékelés módszere. Olyan segédeszköz, melynek segítségével a nyelvi és gondolati szint kiegészülhet egy vizuális szinttel. Ez segít bővíteni a szülők lehetőségeit és erőforrásait.

 

 

 

 

II. Módszertan

 

  • A videotréning rövid, intenzív, a család otthonában zajló segítési forma, nevelési és kommunikációs problémákkal küzdő szülők számára.
  • A videotréning a szülők kommunikációs képességeire helyezi a hangsúlyt, amelyek a videó segítségével világosan láthatóvá és továbbfejleszthetővé válhatnak.

 

A videotréning módszer a szülő-gyermek interakció szintjén dolgozik, és lényeges elemként kezeli a testnyelvet.

 

Tréning

Tréningről beszélünk, melyet ahelyett hogy problémákról vagy a megoldásokról beszélnénk, a szülőkkel együtt megnézzük az interakció, így a szülők lehetőséget kapnak, hogy alternatívákat fedezzenek fel addigi viselkedésükre, és ezeket kipróbálják gyakorolják. A tréner felveszi a családot „gyakorlás” közben, aztán kiválaszt bizonyos képeket, amiket kompetenciájának megfelelően elemez. Fel kell tárni az erősségeket, és ezek aktivizálására bíztatni a szülőket.

 

Otthon

Az események színhelye, nem terápiás szoba, ahol a szülők nyomasztóan szembesülhetnek azzal, milyen nehézségeik vannak. Az otthon a mindennapokat jelenti, természetes otthoni környezetben képet kapunk a szülők lehetőségeiről és gyenge pontjairól. Kulcsfogalmak: a szülők és a gyermek természetes lehetőségei az otthoni szituációban.

 

Videó

A videotréning során a szülők aktív résztvevők. Sikeres kapcsolati pillanatokban látják magukat a gyerekkel. Cél a tudatosság felébresztése, és ez a tudatosság lehet az alapja az alternatív viselkedési módok kipróbálásának. Kulcsfogalmak: tudatosság, feszültség, az aktivizálás és az alternatív viselkedési módok.

 

1. A videotréning folyamata

 

1.1 Beutalás/Jelentkezés

Az intézmények a videotréninget integratív módszerként ajánlják. Használható a korai fejlesztésben, gyermekifjúsági és felnőtt tanácsadáson, óvodákban, a gyermekvédelem területén, a nevelőotthonokban, valamint a gyermek és ifjúsági pszichiátriában. Kérhető beutalással is a gyámság részéről.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2 Szűrés

Ezzel a módszerrel olyan szülők élhetnek, akiknek gyermeke(i) 0-12 éves(ek), és akiknek valamelyik gyermekükkel kapcsolatban nehézségeket okoznak a következők:

  • olyan kapcsolati problémák, amelyeket, pl. autisztikus nyomások, siketség, beszédfejlődési zavarok okoznak
  • szervi, és nem szervi okokból eredő fejlődési elmaradás
  • hiperaktivitás
  • táplálkozási zavarok
  • sokat sír a gyermek
  • alvás zavarok
  • iskolai problémák
  • óvodai gondok
  • szociális, emocionális problémák
  • külső elhelyezés után a családba való visszakerüléskor mutatkozó nehézségek
  • sok problémás családok, ahol a gyermeket védelembe vették.

 

Alkalmazható még olyan családoknál is:

  • nem régóta vannak együtt,
  • egyedül nevelik gyermeküket, illetve
  • valamilyen képességbeli gyengeség, vagy
  • intellektualizálás miatt

csak nehezen tudják helyreállítani a korábban sikeres kapcsolatot a gyermekkel. A szűrés után kapcsolatfelvételre már az érintett család otthonában kerül sor.

 

1.3 Az első beszélgetés és a módszer ismertetése

Probléma megismerése, részletes kifejtése, konkrét segítségkérés, útmutató a videotréning terv kidolgozásához, megismerkedés a módszerral.

 

1.4 Első felvétel: a lehetőségek felmérése

Az első felvétel alapján a lehetőségek és erős pontok kiemelése, amelyeket a visszajelző ülésen kiemelnek, kidolgoznak és továbbfejlesztenek.

 

1.5 Gondozási terv

A tréner a szülőkkel együtt egy séma segítségével gondozási tervet készít. A terv egy irányvonalat határoz meg.

 

Segítségkérés: - szülők

                        - intézmény

                        - a szülők célja.

Lehetőségek felmérése és munkahipotézis: - a felmérés eredménye

                                                                     - munkahipotézis

Cél

Időterv és fókusz

Eredmény

Értékelés

 

 

 

 

1.6 A tréning

Videofelvétel készítése és elemzése a visszajelző ülésen. A család maga dönt, milyen szituációról készüljön a felvétel. Jobb mindennapi helyzeteket választani. Rendszerint kéthetente készül felvétel, ami 5-10 percig tart, és a visszajelző ülésre a köztes heteken kerül sor, melyre a tréner a film előzetesével készül. Kiemeli a helyes szülői magatartást. A szülők probléma-centrikussága egy interakciós folyamat során lépésről-lépésre alakul és a megoldások kerülnek a középpontba. A tréning átlagosan 6-9 hónap, de maximum egy év.

 

1.7 Befejezés

Az utolsó visszajelző ülésen a tréner képek segítségével áttekinti a tréning folyamatát, és bemutatja a konkrétan elért célokat.

 

1.8 Utánkövetés

Három hónappal a tréning befejezése után kezdődik. Érdeklődés az aktuális helyzetről és ismétlés 6, 12, 24 hónappal később.

 

2. Módszertani segédeszközök az elemzéshez

 

A sikeres interakció alapelvei

  1. A szülők követik a gyermekek kezdeményezéseit: figyelik és felismerik azokat.
  2. A szülők fogadják és megerődítik, ha a gyerekek magukhoz ragadják a kezdeményezést. A szülők elismerik a jelzéseket azzal, hogy a gyermekre reagálnak.
  3. A szülők helyeslőleg (pozitívan) építik fel az interakciót. A gyermek pozitív kezdeményezéseivel való egyetértésüket verbális és nonverbális módon fejezik ki.
  4. A szülők gondoskodnak arról, hogy minden családtag kölcsönös, váltakozó irányú figyelemben részesüljön. A kölcsönösség olyan alapelem, ahol egy interakción belül a mindenkori résztvevők felváltva végeznek kompetens cselekvéseket. Itt a felváltva „sorra kerülés” a fontos.
  5. Általában a szülők vezetik/irányítják az interakciót. Ők viselik a felelősséget a gyermekeikkel való interakcióért.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Elméleti alapok

 

1. Rendszerszemlélet a családi videotréningben

 

  • Egészlegesség: az egész több mint részeinek összessége.
  • Interdependencia: a részek egymástól függnek, egy rész megváltozása megváltoztatja az egész rendszert.
  • Hierarchia: a rendszerek és alrendszereik hierarchikusan kapcsolódnak egymáshoz.
  • Kibernetikai elv: a rendszer önmagát irányítja.
  • Interakció a környezettel: nyitott rendszerről van szó, amely a környezettel interakcióban áll.
  • Alkalmazkodási képesség: a rendszer alkalmazkodik.
  • Ekvifinalitás/multifinalitás: az ekvifinalitás (azonos célúság) azt jelenit, hogy ugyanazt a végcélt több úton el lehet érni< a multifinalitás (többcélúság) pedig azt, hogy a különböző utak nem feltétlenül vezetnek ugyanahhoz a célhoz.

 

 

2. A sarokkő-modell

 

A „sarokkő-modell” Guy Schepers videotréner praxisának tapasztalatai alapján fejlődött ki; más videotrénerekkel való szupervíziós kapcsolatok és tudományos kutatások révén. Később a Claudia Königgel való közös munka során a modell továbbfejlődött. A Schepers-König modell négy todumányterülethez kapcsolódik. Ezek a „sarokkövek” a következők: az etológia, a kommunikáció-elmélet, a pedagógia és a pszichológia.

 

 

 
Idézetek
 
Thornton Wilder

"...nemsokára mi is meghalunk, minket is csak egy kis ideig szeretnek még, aztán elfelejtenek. De a szeretetnek ez teljesen elegendő. A szeretet minden megnyilvánulása visszahull a szeretetre, amelyből fakadt. Annak, aki szeret, nincsen szüksége arra, hogy emlékezzenek rá. Van az elevenek országa meg a holtak országa, s a híd a szeretet; csak az marad meg, az az élet egyetlen értelme."

 

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak