NEM VAGY EGYEDÜL - Mentálhigiénés honlap -
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
SEGÍTŐ HELYEK
 
Menü
 
Richard Bach
 
Olvasmányfeldolgozások
 
Angyalok
 
Nézelődők száma
Indulás: 2006-01-15
 
Lazulj el....
 
Naptár
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
Videótréning módszer 3.

A mentális kép

Az emberi elme egyik sajátossága, hogy képi analógiákat használ, vagyis immateriális dolgokról is képes vizuális képzetet alkotni. A kognitív pszichológiában a mentális képnek egyre több figyelmet szentelnek, mivel az ember mentális képek segítségével képes elképzeléseket kialakítani fogalmakról, szavakról, emberekről, azok segítségével képes azokat újra és újra előhívni. A kognitív pszichológia elsősorban két területnek szentel kiemelten fontos figyelmet: a tanulásnak és a problémamegoldásnak. A tanulás területén a tapasztalatokat az ismeretszerzés természetes formájának tekintjük. Ez annyit jelent, hogy az ember, a környezetével kapcsolatban szerzet tapasztalatokból tanulni tud. A problémamegoldás területe a tanulási folyamatokhoz kapcsolódik, különösképpen ahhoz, ahogyan az ember megtapasztalta vagy megtanulta kezelni és leküzdeni a problémákat. A videó alkalmazása ezt a folyamatot segítheti elő.

 

A szó és a kép közti különbség

A vizuális észlelés révén képesek vagyunk környezetünket képek formájában megragadni. Ezeket a képeket meg tudjuk jeleníteni lelki szemeink előtt, és ugyanakkor gondolatokat és emóciókat tudunk kötni hozzájuk. Ezzel szemben a szó semmi sem árul el tárgyáról a vizuális észlelésben. Ha a kommunikációs folyamatban képeket használunk, a tréner nem csak bemutatja a szituációt, pl. a szülők viselkedését, hanem egyidejűleg kidolgozza a helyzetet. A képi ábrázolással a szubjektíven megélt helyzet strukturált lesz.

A videós visszajelzésnél kombináljuk az érvelő és a vizuális gondolkodást. Egyaránt dolgozunk az elvekkel és az észleléssel. Az üzenetet tehát több csatornán közvetítjük A családi videotréning során a szó és a kép összekapcsolódik.

 

Az audiovizuális nyelv és az emberi képnyelv kombinációja a családi videotréningben

Az audiovizuális nyelv néhány jellemzője, különös tekintettel a videotréningre:

-         Az audiovizuális kommunikációs eszközök rendkívül sok információt közvetítenek.

-         Hatásuk a mágneséhez hasonló.

-         A képeknek, ill. a látottaknak általában jobban hiszünk, mint bármely más észlelési formának.

-         Az emberi agy képes mentális képeket alkotni.

-         A mentális képeket könnyebb újra és újra előhívni.

-         A mentális képek alkalmasak a megfigyelésre, az emlékezésre és új készségek begyakorlására.

A családi videotréningben a képanyag segítségével rövid idő alatt sok információt lehet gyűjteni, amit a tréner a visszajelző üléseken a szülőkkel felhasznál.

 

5.2 A visszajelzés elméleti megközelítésben

A családi videotréningben a videós visszajelzés az a különleges eszköz, amely a szülő-gyermek interakciót bemutatja, elemzi és visszajelzést ad. A szülő-gyermek interakcióban a kommunikáció célirányos, amit alapvetően három tényező határoz meg:

-         a kogníciók (kognícióként definiáljuk a magatartást, értékeket és emóciókat);

-         a manifeszt viselkedés; valamin

-         a szociális helyzet és ennek jelentése.

 

Hung és Rosenthal magyarázó modellje a videós visszajelzésre

Hung és Rosenthal egy kognitív-elméleti modellt dolgozott ki a videós visszajelzés hatásmechanizmusának magyarázatára. A videós visszajelzést illetően három magyarázó kategóriát határozta meg: a visszajelzés érzelmi hatása, a visszajelzés mint információforrás és a visszajelzés mint eszköz (a videó mint eszköz magában hordozza a változást).

5.3 A videós visszajelzés eredménye és hatékonysága

A videós visszajelzés célja az, hogy a modell alapját képező személyiséget úgy mutassuk be, hogy a magatartásformákat, szerepeket, viselkedésmintákat és kapcsolati kontextusukat felismerhetővé tegyük. A videós visszajelzés kínálta információkat a személyiség pozitív átformálásához használjuk fel.

 

Az információforrások

A családi videotréningben videós visszajelzés cálja a nyitott kommunikáció kialakítása. Bandura munkáiban megjelölt olyan információforrásokat, amelyek elősegítik a nyitott viselkedést. A viselkedésmódok bemutatása és megfigyelése, valamint a környezet szociális befolyása együttesen határozzák meg a szereplők (szülők) kognicióit és viselkedését, ezzel bizonyos hatásokat érnek el. Három információforrás áll szoros összefüggésben a videós visszajelzéssel:

-         A teljesítmény, mely megmutatkozik, amikor a szülők viselkedését videóra veszik;

-         A másodlagos kitárulkozás a visszajelző ülés során jelenik meg, amikor a szülők magukat figyelik;

-         A verbális meggyőzésre akkor kerül sor, amikor a visszajelző ülésen a szülők a tréner kommentárját meghallgatják és elfogadják.

Empirikus kutatások szerint a videós visszajelzés verbális visszajelzés nélkül semmilyen hatással nincs a pozitív viselkedésváltozásokat illetően.

 

Az énkép és az énkép változása

A videó nagy befolyással bíró eszköz, amely realitás-változásokat eredményez a szülőknél. A videós visszajelzést professzionálisan alkalmazva el lehet érni, hogy a fókusz a problémától a pozitív és alternatív viselkedésmódok felé helyeződjön át. Videofelvételek nélkül is van elképzelésünk saját magunkról; arról, hogyan nézünk ki, hogyan viselkedünk, és hogyan viszonyulnak mások ezekhez a tulajdonságokhoz. Gyakran pozitívabb az énképünk videó-tükör nélkül, mint videóval. Az énkép meghatározza a problémamegoldó viselkedést is. A személyes problémamegoldási képességnek nagyobb hatása van a család életstílusára, mint magának a problémának, így a szülők kibernetikus folyamatok révén új problémamegoldási stratégiákat ismernek meg.

 

A perspektíva eltolódása

Bateson és Goffman szerint a perspektíva eltolódása azoknak a kereteknek a megváltozását jelenti, melyek között az interakció zajlik. A keretek kiszélesednek, mert a néző mintha saját maga mellett állna, és önmagát, illetve a helyzetet, amelyben van, bizonyos távolságból szemléli. Ez a távolság lehetővé teszi számára, hogy az interakciós partner helyzetébe könnyebben beleélje magát, és tudatára ébredjen saját befolyásának.

 

Aktivizálás/Bevonódás

A videós visszajelzés fontos hatása az érintettek aktivizálása: tapasztalatok szerint erősen bevonódnak a folyamatba. A visszajelzés során a személy önészlelése kerül a középpontba. A bevonódást a tartalmi fókusz is elősegíti. Ennek hatására, az ön-észlelés következményeképpen a videós visszajelzést az érintettek intenzíven élik meg.

 

Kizökkenés

Kizökkenésről beszélünk, ha a figyelem olyan folyamatokra irányul amelyeket korábban nem vettük figyelembe, mivel automatikusan zajlotak.

 

 

A második esély

A „második esély” azt jelenti, hogy a film hatására minden érintett lehetőséget kap az aktív részvételre. Az interakciós partnerek a második esély révén képesek felelősséget vállalni az interakcióban való részvételükért. Már a videofelvételek ismételt lejátszása is fontos asszociációkat hívhat elő az adott helyzettel kapcsolatban. Az asszociációk nyomán újfajta tudatosság és belátás keletkezik.

 

 

 

 
Idézetek
 
Thornton Wilder

"...nemsokára mi is meghalunk, minket is csak egy kis ideig szeretnek még, aztán elfelejtenek. De a szeretetnek ez teljesen elegendő. A szeretet minden megnyilvánulása visszahull a szeretetre, amelyből fakadt. Annak, aki szeret, nincsen szüksége arra, hogy emlékezzenek rá. Van az elevenek országa meg a holtak országa, s a híd a szeretet; csak az marad meg, az az élet egyetlen értelme."

 

 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros