ÖNISMERET
§Énkép, önértékelés, énvédő manőverek
§Önismeretszerzés módjai
Az önismeret
• A világ megismeréséhez önmagunk megismerésén át vezet az út („Gnóthi szeauton”).
• Az ember nem tárgya sorsának; - környezetét, körülményeit alakító aktív személyiség.
Önfejlesztő erői képessé teszik: átélt élményei konstruktív feldolgozására, képességei kibontakoztatására, céljai elérésére.
• Önismeret tartalma:
- ókorban: képességek, célok tudatos számbavétele
- XX. sz. első fele (Freud): tudattalan vágyak feltárása
- ma: emberi kapcsolatokon keresztüli „én-átélés”, társak szerepe az önismeret szerzésében
• Az önismeret szintjei:
- felszínes szint: adottságaim, képességeim, tudásom, ismereteim, érdeklődésem, céljaim, akaraterőm, kitartásom, kudarctűrő képességem
- mélyebb szint: érzéseim, viszonyulásaim, indítékaim, vágyaim, viselkedésem-szándékaim összhangja
- társas szint:
• meg tudok-e felelni az irántam támasztott követelményeknek,
• milyen vagyok különböző társadalmi szerepeimben,
• milyen hatást váltok ki másokból,
• összhangban van-e a mások által rólam visszajelzett kép az önmagamról kialakított képpel
Énkép, önértékelés, énvédő manőverek
• Éntudat, énidentitás: Tudatában vagyunk saját személyiségünknek. Pontosan tudjuk annak határait; fiktív személyi szféra vesz körül minket. Ha idegen lép be: hátrébb húzódunk.
De: Ha intim partner: a határ elmosódik.
Énünk része-e?
Ø saját nyálunk? ¨ szánkban – és pohárba köpve?
Ø a másik ember nyála intim kapcsolatban?
Ø fájós fogunk? ¨ a szánkban – és a köpõcsészében?
• Az identitás fejlõdése:
Serdülõ feladata azonosságtudatának, egyéni identitásának kialakítása: „Ki vagyok én, merre tartok?”
û Identitáskrízis: Amikor az egyén kételkedni kezd magában („Ki vagyok én?”)
û Moratórium: Hosszabb-rövidebb ideig tartó állapot, amikor az egyén aktívan keresi a válaszokat, de még megoldatlannak találja a szülei rá vonatkozó tervei és saját érdeklődése közti konfliktust.
û Identitását elérő személy: Aki elkötelezte magát egy nemi identitás, egy foglalkozás, egy ideológiai világnézet mellett. Felülvizsgálta családja nézeteit és azokból elvetette az identitásához nem illőket.
û Korai zárás: Az elkötelezettség vállalása tekintélyi alapon, krízisélmény és a moratórium állapota nélkül. (Pl.: Megkérdőjelezés nélkül elfogadta családja vallását.)
Saját identitásunk kialakításához szükséges egy bizonyos távolság a családtól, - ám a túl nagy távolság már hátráltatja fejlődésünket.
• Énkép: önmagunkra vonatkozó észlelések rendszere. A gyermekkor során alakul ki („tükrözött én”).
• Önértékelés: Alakulása a szülők nevelésének hatásától függ.
Ø Pozitív önértékelésű egyén:
Családja szeretetteljes, meleg, elfogadó légkörű volt. Sikerek hangsúlyozása és a jutalmazás dominált.
Elkerülő (represszor) viszonyulás jellemzi őket:
- kevésbé veszik észre saját negatív tulajdonságaikat
- nem nagyon érzékenyek a külső vészjelzésekre
- jó viszonyra törekszenek környezetükkel
- konfliktusokat hajlamosak elsimítani
- képesek jól beilleszkedni a közösségbe
Ø Negatív önértékelésű egyén:
Feszült légkörű, türelmetlen, túl követelő család.
Hibák hangsúlyozása és a büntetés dominált.
Kiélező (szenzitizátor) viszonyulás jellemzi őket:
- saját negatív tulajdonságaikat felnagyítják
- érzékenyek a környezet negatív jelzéseire (kiélezik azokat)
- ingerlékenyek, védekezésre-támadásra készek
- nehezen alkalmazkodnak.
• Igényszint: énképünknek megfelelő elvárásunk saját teljesítményeinkkel szemben.
Igényszintnek megfelelő teljesítmény = siker
Igényszintnél alacsonyabb teljesítmény = kudarc
Sikerek hatására ¨ igényszint nõ
Kudarcok hatására ¨ igényszint csökken
Magas teljesítményigényû tanulók:
ØJövõbeli teljesítményeiket illetõen optimisták
ØKudarcaikat erõfeszítés hiányára vezetik vissza
ØSikert belsõ okoknak tulajdonítják
Alacsony teljesítményigényû tanulók:
ØJövõbeli teljesítményeiket illetõen pesszimisták
ØKudarcaikat képességbeli hiányosságaikra vagy a balszerencsére vezetik vissza
ØSikert külsõ okoknak tulajdonítják (szerencse)
• Énképvédő manőverek – elhárító mechanizmusok
Lelkiismeretfurdalás: Az énkép és a viselkedés közti disszonancia feszültsége. ¨ A lelkiismereti konfliktusból kiutat keresünk.
Lehetõségek:
Ø Énkép változtatása negatív irányba (önző, gyáva, alávaló)
Ø Pozitív énkép fenntartása (véletlen, most az egyszer, soha
Ø Elhárító mechanizmusok alkalmazása (Freud és A. Freud):
• elfojtás: Magunkról alkotott jó véleményünkkel ellentétes vágyakat kiszorítjuk a tudatból (elfelejtjük).
• tagadás: Kellemetlen tudattartalmak nem létezőnek nyilvánítása (pl: haláleset: „Ez nem lehet igaz!”)
• racionalizáció: Hibáinkat nem tagadjuk, de megmagyarázzuk.
A helytelenről bebizonyítjuk, hogy helyes, a feketéről, hogy fehér. (Rossz jegy oka: tanár érthetetlen magyarázata, vagy a hőség, a balszerencse, …stb)
• projekció (kivetítés): Önbecsülésünket úgy próbáljuk menteni, hogy elfogadhatatlan indulatainkat a másikba „látjuk bele”, mintegy rávetítjük. („Nem én nem szeretem őt, hanem ő nem szeret engem.”; szálka - gerenda)
• regresszió (fejlődésmenetben való visszaesés): Mivel a testvérféltékenység nem elfogadható dolog, ezért a nagyobbik testvér kisbabás pózokat vesz fel, vagy visszaesik egy korábbi szintre (újra bepisil), így oldja fel rossz érzéseit.
• reakcióképzés: gonoszságot leplező jóság
Pl.: Egy anya nem szereti igazán gyermekét, de ezt az érzést képtelen magának bevallani. ¨ Erején felül bizonyítja, hogy õ jó anya: túlóvja, túlvédi, kényezteti.
Az önismeretszerzés módjai
• A többi ember véleményének hasznosítása:
- Metakommunikációs jelzéseik helyes értelmezése.
- Őszinte, segítő barátokhoz, csoportokhoz tartozás.
• Önmegfigyelés
• Kritikus helyzetekben: szakember felkeresése (pszichológiai tanácsadás)
• Önismereti igény ¨ önismereti csoportban való részvétel
és pszichológiai írások tanulmányozása... |